3 SEPTEMBER - ORIENTATION DAY

2018-09-03 14:35:00
 
Idag är det måndag den 3 september och första dagen i Taipei som vi ska göra någonting skolrelaterat.

Vi kom fram till Taiwan i lördags efter 5 nätter i Hongkong. Jag måste erkänna mig vara väldigt imponerad av Taiwan hittills. Staden är ganska lik Hongkong men mycket renligare, grönare och lugnare. Det känns så himla roligt att äntligen vara här efter konstant fixande inför detta sedan mars. 

Jag kan berätta lite om hur det var att checka in på boendet. 
Vi blev upplockade på flygplatsen av min student volounteer. Hon hjälpte oss sedan in till campus och boendet där man skulle fylla i en del papper osv för att få tillgång till rummen. Jag har missat att man behövde ha med sig kopia på pass och antagningsbesked så jag är väldigt glad över att NAMN kunde följa med till 7/11, som ligger runt hörnet från vårt boende, för att hjälpa mig ta kopior. 

När allt var i ordning fick vi skriva under hyresavtalen och ta emot nycklarna för att äntligen få lämna vårt bagage på rummet.
Rummen är väldigt kala här. Det är vita väggar, persienner, kaklat golv och lysrörsbelysning. Det första vi behövde göra efter incheckning var alltså att köpa madrass och sovsaker till vårt rum. Rummet är möblerade med minikyl, skrivbord, bokhylla och sängkarm men utan madrass. Precis mellan tjejernas och killarnas boende finns det ett tält där man kan köpa allt man kan tänkas behöva till sitt nya lilla kryp-in. Så det var ju skönt att slippa sova på planka första natten även om min 6 cm tjocka madrass känns lite som just en planka. MEN det funkar, allt är under kontroll. Efter en liten snabb visit på IKEA dag 2, 20 minuters tunnelbana från campus, så har jag nu också en väldigt gosig filt och fina sängkläder också. Så allt känns bra. 

 Efter uppackning och incheckning var det dags för middag. Min student volounteer och hennes vän hade väntat på oss i lobbyn under hela denna tid så vi bjöd dem på middag som tack för all hjälp och hämtning från flygplatsen. De fick välja resturang och introducerade en japansk resturang med jättegod mat. Totalt betalade jag 670 TWD för 6 personer, det motsvarar ungefär 34 kronor per person. Maten är alltså väldigt billig här. 

 Nu är klockan 07:44 lokal tid och jag har dödat tid genom att skriva detta inlägg. Jag vaknade lite väl tidigt dagen till ära, orientation day. Om 30 minuter ska vi svenskar mötas utanför 7/11 för att äta frukost. 08:30 ska vi möta några tyska utbytisar vi lärt känna under de senaste två dagarna för att gemensamt ta oss mot första dagen på campus. 

KUL 

Kram på er.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


DESIGN BY ALEXANDRAERIKSSON.SE