HOW TO: TIE DYE

2013-01-02 16:16:00
Det absolut första du ska göra är att täcka golvet med gamla tidningar så att ni inte förstör golvet om ni skulle spilla lite. 
Börja med att hälla i ett kilo salt i en tunna med 10 liter vatten. Ju varmare vatten, desto mörkare blir färgen. Jag hade runt 45 grader när jag gjorde mina Tshirts. Rör om tills saltet har löst upp sig. 
Samtidigt som du gör detta så tar du en annan bunke där du blandar lite varmt vatten och fixermedlet tills fixermedlet har löst upp sig. Häll i mixen, och färgen i vattnet samtidigt. Rör om ordentligt. 
Ta tröjorna som du redan har knutit ordentligt och lägg i vattnet. Låt de ligga i ca 30 minuter, rör om då och då för att förhindra ojämn färgning.
När  30 minuter har gått så ska du hälla ut allt vattnet(gör detta i duschen/badkaret) samtidigt som du sköljer ur dina tröjor ordentligt. Gör detta i omgångar. När du sköljt färdigt ska du tvätta tröjorna i 40 grader och sen är de så gott som klara! 
Tänk på att tvätta plaggen separat i början eftersom att de lätt färgar av sig. Juste, viktigtviktigt att plaggen ni använder är 100% bomull.... vet inte varför de måste vara det men det står iallafall så på fixermedlet. Haha, jag gjorde ju på jeansshorts och en tröja som var 95% och det dög. Hehe. 
Ni kan köpa alla ingredienser på Panduro i Täby centrum. Alla färger och fixermedlet finns längst in i affären. Iallafall i den i Täby centrum. 
 
Lycka till finisar. 
 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


DESIGN BY ALEXANDRAERIKSSON.SE